Webinar Hoe kan ik mijn gastouderopvang onderscheiden?

Datum: 01-12-2023

Als gastouder wil je een waardevolle opvang creëren, een vertrouwde omgeving waar kinderen zich veilig en op hun gemak voelen. Jouw opvang is uniek en heeft een eigen visie en pedagogisch plan. In de praktijk vinden gastouders het lastig om zichzelf te profileren. In dit webinar hebben Henk Gardien (www.fagon.nl) en Cynthia van Mulekom (www.kngo.nl) gastouders en GOB’s meegenomen in de volgende vraag:
-> Hoe zorg je ervoor dat de ouders de meerwaarde van jouw gastouderopvang ervaren en ook weten te waarderen?
-> Hoe kun jij je onderscheiden door de opvang aan te bieden doe jou speciaal maakt en die bij jou past?
Daarbij ligt de insteek in het zichtbaar maken van jouw kracht, jouw specialiteit en het communiceren over het “waarom”. Wat wil jij de kinderen meegeven in jouw opvang? En vanuit daar pas het communiceren over het Hoe en Wat.
Helaas is de opname van dit webinar niet goed gelukt, waardoor we deze niet op de Online kennisbank kunnen presenteren, zoals KNGO-leden van ons gewend zijn.
Wel hebben we daar de bijbehorende presentatie geplaatst, zodat je daar wel doorheen kunt bladeren.

In het webinar kwamen enkele polls voorbij en zijn vragen gesteld aan de aanwezigen.
Polls
1. Beschik jij over een eigen pedagogisch werkplan?
Uitslag:
Ja: 67%
Nee: 33%

2. Hoe zichtbaar is jouw specialiteit voor derden in je werkplan of uitingen?
Uitslag:
Heel zichtbaar: 23%
Zichtbaarheid kan beter: 46%
Niet zichtbaar: 31%

3. Noemen ouders jouw specialiteit, wanneer je ze vraagt waarom ze jou als gastouder hebben gekozen?
Uitslag:
Ja: 38%
Nee: 26%
Ik weet het eigenlijk niet: 36%

De meest genoemde kwaliteiten/specialiteiten waren:
Creatief, veel naar buiten, (huis)dieren, medische opvang, uitjes.
Opvallend was dat veel gastouders dezelfde “specialiteit” aangaven. Belangrijk dus om na te denken hoe speciaal jouw “specialiteit” is in vergelijking met andere gastouders in je omgeving.
“Gezellig” en “huiselijk” zijn prachtige en belangrijke peilers voor gastouderopvang en essentieel voor het Welbevinden van kinderen, maar is dat waar we ons als sector op willen profileren?
Laten we ook aandacht hebben voor het profileren van onze sector op de Ontwikkeling van kinderen: Wat wil je kinderen meegeven, hoe wil je ze ondersteunen in hun opgroeien of ontwikkeling, op weke wijze ben
je opvoedpartner of professioneel ondersteuner van ouders?”

Allemaal mooie dingen om over na te denken!
Maak zichtbaar waar jij voor staat (het waarom) en wees transparant in Hoe je dit doet en met Wat.

Naar de Online kennisbank voor de presentatie van FAGON/KNGO.