Leerbericht: Reflecteren
In het contact met kinderen reageer je vaak automatisch, zonder er bewust over na te denken. Een voorbeeld hiervan is wanneer een kind een speeltje afpakt van een ander en je instinctief zegt: “Niet doen, die is van Noa,” en vervolgens het speeltje teruggeeft aan Noa. Dit zijn dagelijkse situaties waarin je handelt zonder veel overweging.
Reflecteren betekent dat je bewust terugkijkt op zo’n situatie en stilstaat bij wat je deed, dacht, voelde en wilde. Je houdt jezelf als het ware een spiegel voor en bekijkt je handelen van een afstandje, zoals een buitenstaander dat zou doen. Dit helpt je om kritisch te kijken naar hoe jouw manier van reageren invloed heeft op het kind, de ouder of een collega. Door te reflecteren leer je niet alleen over de situatie, maar ook over jezelf:
Wie ben ik?
Wat is belangrijk voor mij?
Wat kan ik goed?
Wat zijn mijn uitdagingen?
Wat kan ik meenemen naar een volgende situatie?
Zelfreflectie helpt je bewuster te handelen in toekomstige situaties, zodat je steeds blijft groeien en leren in je werk met kinderen en in je interacties met anderen.
KNGO heeft waardevolle informatie voor je klaarstaan! Ben jij gastouder of werk je bij een gastouderbureau en ben je lid van KNGO? Via de Online Kennisbank voor leden heb je toegang tot exclusief themamateriaal. Zowel gastouders als gastouderbureaus hebben hun eigen Kennisbank, afgestemd op specifieke behoeften.
Dit kwartaal draait om Werken aan normen, waarden en cultuur, een van de vier pedagogische basisdoelen uit de Wet kinderopvang. Ontdek praktijkopdrachten en tools om deze belangrijke thema’s in je werk te integreren.
Log in en ontdek meer op de Kennisbank!
Wil je ook toegang tot deze materialen en profiteren van de voordelen? Ontvang het StaPP magazine, volg webinars en Q&A’s, doe mee met winacties, en meer!
>>WORD NU EXTRA VOORDELIG LID VAN KNGO! <<
Nieuwsgierig naar wat 2024 te bieden heeft? Bekijk de KNGO roadmap voor dit jaar.