Leerbericht: Jij-Ik-Wij methode
Soms kom je in de kinderopvang situaties tegen waarin de verwachtingen van ouders niet overeenkomen met jouw visie. Bijvoorbeeld, een ouder wil dat hun kind tijdens het middagslaapje een tablet gebruikt om rustig te worden, terwijl jij ervan overtuigd bent dat kinderen beter zonder schermen kunnen ontspannen.
In zo’n situatie kan het nuttig zijn om de Jij-Ik-Wij methode te gebruiken. Deze methode helpt je om op een positieve en respectvolle manier het gesprek aan te gaan en tot een gezamenlijke oplossing te komen.
De Jij-Ik-Wij methode in drie stappen:
JIJ: Begin met aandacht voor het verhaal en de bedoeling van de ouders. Verwoord wat je denkt dat de ouders willen en geef hen een gevoelsreflectie. Dit zorgt ervoor dat ouders zich gehoord en begrepen voelen.
IK: Vervolgens vertel je jouw visie en leg je uit waarom je deze hebt. Vertel ook welke oplossing je voor ogen hebt, zodat duidelijk is wat jij belangrijk vindt in de situatie.
WIJ: Sluit af door te checken of de ouders zich in jouw verhaal kunnen vinden. Als ze nog bezwaren hebben, vraag naar de reden en zoek samen naar een oplossing waar jullie beiden achter kunnen staan.
Voorbeeld:
Stel, een ouder wil dat hun kind een tablet gebruikt om rustig te worden voor het middagdutje, maar jij gelooft dat kinderen beter zonder schermen in slaap kunnen vallen.
JIJ: “Ik begrijp dat u denkt dat het kijken naar de tablet uw kind helpt om rustig te worden en sneller in slaap te vallen. Het klinkt alsof dit thuis goed werkt en dat u wilt dat uw kind zich ook hier op zijn gemak voelt.”
IK: “In de opvang proberen we schermtijd te beperken, vooral voor het slapen, omdat we merken dat kinderen zonder scherm meer tot rust komen. In plaats daarvan zetten we bijvoorbeeld rustige muziek op of lezen we een verhaaltje voor, wat goed werkt om de kinderen te kalmeren en in slaap te helpen.”
WIJ: “Zou het voor u werken als we in plaats van de tablet een herkenbaar muziekje voor uw kind aanzetten? Op die manier kan uw kind alsnog ontspannen zonder scherm. Wat denkt u daarvan? Heeft u nog andere ideeën waarmee we dit kunnen aanpakken?”
Door deze stappen te volgen, toon je respect voor de wensen van de ouder en bied je tegelijkertijd jouw professionele inzicht. Op deze manier kom je samen tot een oplossing die zowel de behoeften van het kind als de uitgangspunten van de kinderopvang respecteert.
KNGO heeft meer waardevolle informatie voor je klaarstaan. Ben jij gastouder of gastouderbureau en lid van KNGO? Dan heb je via de Online Kennisbank voor leden toegang tot exclusief themamateriaal. Zowel gastouders als gastouderbureaus hebben elk hun eigen Kennisbank, afgestemd op hun specifieke behoeften.
Dit kwartaal staat in het teken van Werken aan normen, waarden en cultuur, een van de vier pedagogische basisdoelen uit de Wet kinderopvang. Ga direct aan de slag met praktijkopdrachten en tools om de Werken aan normen, waarden en cultuur van kinderen te stimuleren.
> Log in en ontdek meer op de Kennisbank!
Wil jij ook toegang krijgen tot het themamateriaal en profiteren van de voordelen? Ontdek wat KNGO voor jou als professional kan betekenen! Ontvang het StaPP magazine, schrijf je in voor webinars en Q&A’s, doe mee met winacties en er is nog veel meer!
>> WORD NU EXTRA VOORDELIG LID VAN KNGO! <<
Wat kan je verwachten dit jaar? Bekijk de KNGO roadmap van 2024.