Coachen van gastouders, zo doe je dat!

Datum: 28-08-2024

Vanaf 2025 gelden er nieuwe kwaliteitsnormen voor gastouderopvang, en het is belangrijk dat jouw gastouders hier goed op voorbereid zijn. Als gastouderbureau draag je de verantwoordelijkheid om te zorgen dat iedere gastouder jaarlijks minimaal 7 uur permanente educatie volgt en 3 uur coaching ontvangt.

In de scholing Pedagogisch Beleidsmedewerker Gastouderopvang leer je hoe je, net als Emma, kunt schakelen tussen verschillende golflengtes in communicatie (feit, mening, gevoel, waarde) om de boodschap duidelijker over te brengen en beter af te stemmen op de ander.

Situatie: Lisa, een gastouder, ervaart communicatieproblemen met enkele ouders. Ondanks haar dagelijkse updates via WhatsApp, voelen sommige ouders zich niet voldoende geïnformeerd. 

In de scholing Pedagogisch beleidsmedewerker gastouderopvang leer je het belang en het toepassen van het herkennen en schakelen tussen verschillende golflengtes (feit, mening, gevoel, waarde) om de communicatie effectiever te maken en beter in te kunnen tunen op de ander. 

Gastouder Lisa vertelt aan beleidsmedewerker Emma dat ouders ontevreden zijn over haar communicatie. Emma helpt Lisa de situatie te analyseren en te verbeteren door tussen de volgende golflengtes te schakelen: 

  1. Feit: Lisa stuurt elke avond een verslag via WhatsApp. 
  1. Mening: Lisa vindt dat dit voldoende zou moeten zijn en voelt de feedback als overdreven. 
  1. Gevoel: Lisa voelt zich gefrustreerd en niet gewaardeerd. 
  1. Waarde: Lisa hecht waarde aan open en eerlijke communicatie en wil vertrouwen opbouwen met de ouders. 

Coaching:
Emma helpt Lisa schakelen tussen verschillende golflengtes om de communicatie effectiever te maken: 

  1. Feit naar mening: Emma helpt Lisa begrijpen dat wat voor de ene ouder voldoende is, voor een andere ouder niet zo hoeft te zijn. Emma moedigt Lisa aan om ouders te vragen naar hun specifieke verwachtingen. 
  1. Mening naar gevoel: Emma laat Lisa haar frustraties uiten en erkent dat deze gevoelens logisch zijn. Ze helpt Lisa begrijpen dat deze emoties deel uitmaken van het proces van verbetering. 
  1. Gevoel naar waarde: Emma herinnert Lisa aan haar kernwaarden en moedigt haar aan om deze te communiceren met de ouders, zodat zij beter begrijpen wat Lisa belangrijk vindt en hoe ze werkt. 
  1. Waarde naar feit: Emma en Lisa ontwikkelen samen een plan om ouders meer betrokken te laten voelen, bijvoorbeeld door wekelijkse fotoverslagen of korte persoonlijke gesprekken aan het eind van de week toe te voegen. 

Wil jij ook meer effectieve methodes onder de knie krijgen om in te zetten tijdens je coaching van gastouders? Schrijf je in en specialiseer jezelf tot Branche-erkende Pedagogisch beleidsmedewerker gastouderopvang.