Doen-alsof: Verkennen, Verbinden en Verrijken.
Het ‘doen-alsof’ spel
Met behulp van de 3 stappen Verkennen, Verbinden en Verrijken kan je op een mooie manier aansluiten en meedoen met het ‘doen-alsof’ spel:
1. Verken het spel door te observeren en te bedenken wat je zou kunnen doen of zeggen om je met hun spel te verbinden.
2. Verbind je met de doe-alsof-wereld door mee te doen met dat wat de kinderen spelen.
Schep daarbij vooral ruimte voor het spel van de kinderen (neem het spel niet over).
3. Verrijk, verdiep en verbreed het spel door de kinderen uit te dagen, een probleem in te brengen of een vraag te stellen.
Uit onderzoek is gebleken dat als de professional op een goede manier aansluiting kan vinden en het spel weet te verdiepen (o.a. door middel van taal), dat dit het spel en de taalontwikkeling van kinderen verder brengt en de ontwikkelopbrengst groter wordt.
Wees dus niet bang om het spel van kinderen te verstoren waardoor je het nalaat om mee te spelen. Oefen jezelf in de 3V’s en zorg dat jij het verschil kunt maken!
Op welk moment zou jij aansluiten, wat is je openingszin en wat doe je om het spel van de kinderen te verrijken? Hoe helpt jouw verrijking bij het verdiepen en verbreden van de taal en interactie van kinderen?
Vind je dit lastige vragen om te beantwoorden of wil je erachter komen in hoeverre jouw rol bijdraagt aan het aansluiten en verrijken bij spel van kinderen?
Schrijf je dan nu in voor de nieuwste leerroute Versterking educatief handelen (VVE): spelend leren en ontwikkelen via deze link: https://www.kinderwijstv.nl/product/versterking-vve-spelend-leren-en-ontwikkelen/