Conceptregeling Verbetermaatregelen gepubliceerd
Datum: 27-01-2025
Op 21 januari is door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de conceptregeling gepubliceerd om de kwaliteit van gastouderopvang te verbeteren. Het document biedt een voorontwerp van de gewijzigde regels, waarmee de specifieke eisen voor gastouders en gastouderbureaus worden verduidelijkt en ter internetconsultatie voorgelegd. De regeling bevat belangrijke wijzigingen voor de gastouderopvang, waaronder nieuwe opleidingseisen en verduidelijkingen over bemiddeling en begeleiding door het gastouderbureau.
Gastouders en pedagogisch beleidsmedewerkers van het gastouderbureau krijgen heldere opleidingseisen, en er komen extra afspraken over de wijze waarop het gastouderbureau bemiddelt en begeleidt. Tegelijk blijven de rollen hetzelfde: gastouderbureaus blijven vooral ondersteunen en coachen, terwijl de gastouder verantwoordelijk blijft voor zijn of haar eigen professionalisering. Zo krijgen alle betrokkenen duidelijker handvatten, worden er goede afspraken gemaakt over permanente educatie en de praktische begeleiding, maar blijft de autonomie van de gastouder behouden.
Gastouders en pedagogisch beleidsmedewerkers van het gastouderbureau krijgen heldere opleidingseisen, en er komen extra afspraken over de wijze waarop het gastouderbureau bemiddelt en begeleidt. Tegelijk blijven de rollen hetzelfde: gastouderbureaus blijven vooral ondersteunen en coachen, terwijl de gastouder verantwoordelijk blijft voor zijn of haar eigen professionalisering. Zo krijgen alle betrokkenen duidelijker handvatten, worden er goede afspraken gemaakt over permanente educatie en de praktische begeleiding, maar blijft de autonomie van de gastouder behouden.
In deze regeling worden de volgende hoofdlijnen uiteengezet:
1. Aanpassing van de kwaliteitseisen voor gastouderbureaus en gastouders
2. het verankeren van de kwaliteitseisen
3. de monitoring en evaluatie
4. de gevolgen van de wijzigingsregeling (financieel, regeldruk, toezicht en handhaving)
5. de invloed van de uitvoeringstoetsen, internetconsultatie
6. de inwerkingtreding
KNGO licht hieronder enkele punten uit die in de conceptregeling zijn opgenomen. Zodra de regeling definitief wordt gemaakt zullen we overgaan tot het samenstellen van een e-learning die alle punten toelicht.
- Gastouders die vóór inwerkingtreding al geregistreerd staan, mogen blijven werken met hun huidige diploma. Nieuwe gastouders met een opleiding uit bijlage 1b moeten aanvullend een pedagogische module afronden.
Door kwalificatie met een aanvullende pedagogische module mogelijk te maken, hoeven de betreffende nieuw startende gastouders niet een hele nieuwe mbo- of hbo-opleiding te volgen om te mogen werken als gastouder, maar kunnen zij volstaan met een aanvullende pedagogische module. - Als een reeds geregistreerde gastouder op een later moment (na inwerkingtreding van de wijzigingsregeling) een nieuwe voorziening wil registreren in het LRK, bijvoorbeeld bij een verhuizing of als de gastouder bij een extra adres wil werken, is de uitzondering dat bestaande gastouders niet over een aanvullende pedagogische module hoeven te beschikken, eveneens van toepassing.
- Diploma’s behaald buiten de EU worden in de wet- en regelgeving niet langer uitgesloten. De gastouder of het gastouderbureau kan het diploma laten waarderen door Internationale Diplomawaardering (IDW).
- Gastouderbureaus moeten per gastouder minimaal 16 uur per jaar besteden aan bemiddeling en begeleiding.
Verplichte gesprekken zijn:- Intakegesprek met de gastouder bij de opvanglocatie (voorafgaande aan de opvang).
- Intakegesprek met de vraagouder.
- Koppelingsgesprek (een eerste gesprek tussen vraagouder en gastouder).
- Jaarlijks aanbieden van een mondelinge evaluatie met de vraagouders (schriftelijk vastleggen).
- Jaarlijks vindt een voortgangsgesprek met de gastouder plaats en bezoekt de bemiddelingsmedewerker of pedagogisch beleidsmedewerker minstens twee keer per jaar de opvanglocatie. Bijvoorbeeld door het uitvoeren van een observatie van de gastouder tijdens het opvangen van de kinderen en coaching on the job.
In het voortgangsgesprek bespreekt de bemiddelingsmedewerker en/of de pedagogisch beleidsmedewerker van het gastouderbureau de voortgang van de opvang met de gastouder. - Het gastouderbureau moet de gastouder ondersteunen door te voorzien in scholing en moet de gastouder coachen op pedagogische kwaliteit (door de pedagogisch beleidsmedewerker).
- Het is niet langer verplicht dat het koppelingsgesprek en het voortgangsgesprek op de opvanglocatie plaatsvinden.
- De jaarlijkse evaluatie met de vraagouders voortaan een inspanningsverplichting (het moet worden aangeboden, maar de gastouderbureau kan niet worden afgerekend als de vraagouder dit weigert) in plaats van een resultaatverplichting.
Deze gesprekken mogen namens het gastouderbureau worden gevoerd door de bemiddelingsmedewerker en/of door de pedagogisch beleidsmedewerker.
- Het is van belang dat een pedagogisch beleidsmedewerker beschikt over de juiste expertise om te zorgen dat coaching (bijv. Branche-erkend certificaat Pedagogisch beleidsmedewerker) bijdraagt aan het verbeteren van de pedagogische kwaliteit van de gastouderopvang en de professionele ontwikkeling van de gastouder. kinderopvang).
- De houder van het gastouderbureau is verantwoordelijk voor het bewaren van deze bewijsstukken in de administratie. Aan de hand hiervan kan de GGD toezicht houden op naleving van de kwaliteitseisen. Om indien nodig te kunnen controleren of een gastouderbureau ten minste drie uur pedagogische coaching heeft geboden aan alle gastouders, moet de toezichthouder inzicht hebben in de informatie over de coaching over het voorgaande jaar.
- Per gastouder is vier uur aan inzet van de pedagogische beleidsmedewerker nodig: drie uur coaching en één uur ter voorbereiding en/of verslaglegging.
- Iedere gastouder moet jaarlijks ten minste zeven uur permanente educatie volgt (in aanvulling op de reeds bestaande verplichting van het volgen van eerste hulp aan kinderen). De verantwoordelijkheid om te voldoen aan deze eis ligt bij de gastouder.
- Vanuit de bestaande begeleidende rol heeft de houder van het gastouderbureau de verplichting om scholing aan te bieden aan de gastouder. Het gastouderbureau kan ondersteunen door het scholingsaanbod van het gastouderbureau aan te laten sluiten bij de ontwikkeldoelen van de gastouder en de door de gastouder gewenste invulling van de permanente educatie en door hierover mee te denken.