Doe ook mee met de challenge!
In 2024 versterk jij samen met KNGO je pedagogische basisdoelen. Dit ter voorbereiding op het project kwaliteitsverbetering gastouderopvang. Waarom? Zodat jij goed bent voorbereid op de invoering van de nieuwe maatregelen. 1 van die maatregelen is dat iedere gastouder moet beschikken over en pedagogisch werkplan.
KNGO heeft belangrijke informatie voor je samengesteld om daar in 2024 alvast mee aan de slag te gaan en tegelijkertijd ook met de kwaliteit die jij in jouw opvang wilt bieden. Je krijgt dan iedere maand toegang tot een nieuw stukje scholing om zelf mee aan de slag te gaan. Zorg dat jij op de hoogte bent en dat je niets mist!
Wie kan deelnemen?
Deze challenge is voor KNGO-leden, maar ook voor niet-leden hebben we waardevolle informatie beschikbaar gesteld!
Hoe werkt het?
Meld je eenvoudig aan via het aanmeldformulier. Via de mail ontvang je een bevestiging van je aanmelding en houden we je op de hoogte.
Elke maand krijg je toegang tot een nieuw challenge: een hoofdstuk uit het waardevolle Pedagogisch Kader Gastouderopvang.
Via de Online Kennisbank kun je aan de slag gaan met de nieuw beschikbaar gestelde kennis, zoals: tips uit de dagelijkse praktijk, video's uit de gastouderopvang, een praktijkopdracht, reflectievragen en nog veel meer!
BONUS: jouw opvang in StaPP magazine editie 1-2025!
Gedurende het jaar ontvang je mails van ons met vragen over jouw aanpak, ervaringen, good practices, foto’s uit jouw opvang. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Wat heb jij in jouw opvang wat bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling?’ of “Welk doel heb jij met jouw speelhoek en hoe ziet jouw inrichting eruit?”
Stuur zeker je reactie in! Mail je tekst, foto of video naar redactie@kngo.nl. De mooiste tips, uitspraken en foto’s komen in StaPP magazine editie 1-2025 te staan!
Nu aanmelden voor de KNGO challenge!
Deze speciale pagina informeert je over het project “Kwaliteitsverbetering gastouderopvang” dat per 1 januari 2025 wordt ingevoerd. Dit project is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van gastouderopvang in Nederland. Hieronder vind je belangrijke informatie over dit project.
Voor KNGO-leden komt er steeds extra aanvullende informatie vrij op de Online kennisbank die ondersteunt bij het voorbereiden op en invulling geven aan de maatregelen in de Kwaliteitsverbetering gastouderopvang.
Denk aan:
Een handleiding voor het opstellen van het opleidingsbeleid van je gastouderbureau.
Tips en een format voor het maken van je eigen pedagogisch werkplan als gastouder.
Materiaal voor het gastouderbureau om intervisie tussen gastouders te organiseren.
Nuttige vragen om coaching-on-the-job op een natuurlijke manier meer onderdeel te laten zijn van het evaluatiegesprek.
Als KNGO-lid blijf je altijd up-to-date en profiteer van alle tools die KNGO biedt. Wil je hier ook graag gebruik van maken, maar ben je nog geen lid? Volg de onderstaande instructies en word deel van de grootste community in de gastouderopvang!
Krijg direct toegang tot de Online Kennisbank!
En nog veel meer, waaronder:
Hét vakblad voor gastouderopvang StaPP magazine.
Korting bij partners.
Live Q&A’s, webinars en panelgesprekken.
Antwoord van adviseurs.
Persoonlijk contact met experts.
De leukste winacties.
On- en offline promotiemateriaal.
Wil je meer weten over bijvoorbeeld de nieuwsbrieven van KNGO of StaPP magazine? Neem dan even contact met ons op.
Gastouderopvang speelt een cruciale rol in het leven van veel gezinnen in Nederland. Het draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen en stelt ouders in staat om werk en zorg voor hun kinderen te combineren. Gastouderopvang is een belangrijk onderdeel van de kinderopvang in Nederland, omdat het flexibiliteit biedt en vaak beschikbaar is in niet-stedelijke gebieden waar andere opvangmogelijkheden beperkt zijn. De kleine huiselijke groepen, het vaste gezicht op de groep bieden de ideale uitgangspositie voor hoge kwaliteit.
Zorgen over kwaliteit
Er zijn echter zorgen geuit over de kwaliteit van gastouderopvang. Onderzoek heeft aangetoond dat de kwaliteitsverschillen tussen gastouders groot kunnen zijn. Omdat gastouders een grote verantwoordelijkheid dragen moet de kwaliteit beter gewaarborgd zijn en uitschieters naar beneden in de kwaliteit voorkomen worden. Om de kwaliteit te waarborgen, zijn er maatregelen genomen in het kader van het “Kwaliteitsverbetering gastouderopvang” project dat in 2025 van start gaat.
Deze maatregelen zijn:
Versterking van toezicht op gastouders.
Verbetering van begeleiding van gastouders door gastouderbureaus.
Professionalisering van gastouders.
Deze maatregelen zijn bedoeld om de kwaliteitseisen te verbeteren en ervoor te zorgen dat alle kinderen kunnen profiteren van hoogwaardige gastouderopvang.
Kwaliteit in de gastouderopvang: Uit onderzoek blijkt dat er grote variatie is in de kwaliteit van gastouderopvang. Sommige gastouders bieden hoogwaardige kwaliteit, terwijl anderen minder presteren. Dit varieert van interactie met kinderen tot het aanbod van activiteiten. De huidige regelgeving biedt onvoldoende waarborgen voor kwaliteit. Daarom worden nieuwe maatregelen ingevoerd om de kwaliteit te verbeteren.
Maatregelen om de kwaliteit te waarborgen
Versterken van toezicht: Er wordt meer toezicht gehouden op gastouderopvang, en gemeenten inspecteren jaarlijks minimaal 50% van de voorzieningen voor gastouderopvang.
Verbetering van begeleiding door gastouderbureaus: Gastouderbureaus moeten pedagogische coaching verplicht stellen en beschikken over pedagogische expertise op hbo-niveau.
Professionalisering van gastouders: Gastouders moeten een pedagogische module volgen in hun opleiding, permanente educatie volgen, een pedagogisch werkplan opstellen en een achterwacht regelen.
Gevolgen van de maatregelen
Maatregelen kunnen een impact hebben op je huidige werkwijze. In hoeverre, dat verschilt per gastouder of gastouderbureau. Vele professionals hebben hun kwaliteit op orde, andere professionals hebben stappen te maken. Maar het doel is om samen de kwaliteit van gastouderopvang te waarborgen, hoogwaardige opvang te bieden en daarmee als sector ook aantoonbaar de moeite waard zijn om verder in te investeren.
Wil je meer weten? Lees de volgende nieuwsberichten:
Voorbereiden op kwaliteitsverbetering gastouderopvang
We zijn op de helft van het jaar! Tijd om aan de slag te gaan met de KNGO Challenge. In 2024 versterk jij samen met KNGO je pedagogische basisdoelen...
Inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker gastouderopvang
Inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker gastouderopvang 2025: De kwaliteit van de gastouder is bepalend voor de kwaliteit van de opvang....
Thema kwartaal 2: Sociale ontwikkeling stimuleren
De Sociale ontwikkeling stimuleren? Dat doen we samen! Sociale ontwikkeling is het volgende thema dat bij ons centraal staat. Want het stimuleren...
Webinar Kwaliteitsverbetering gastouderopvang
Belangrijk! Blijf op de hoogte als professional. Bekijk het webinar tijdelijk terug op de Online Kennisbank voor leden. Wil je graag toegang krijgen...
Wijziging besluit ivm verbetertraject gastouderopvang
Er is een belangrijke internetconsultatie geopend voor de gastouderopvang waar we iedereen voor oproepen om die in te vullen. Het besluit bevat...
In 5 stappen naar een opleidingsplan
Wat staat erin en kunnen we er de leercultuur positief mee veranderen? Wanneer je je professionals regelmatig scholing laat volgen is het raadzaam...
De gastouder en het pedagogisch werkplan in 2025
KNGO deelt gedurende dit jaar steeds concrete informatie die bekend is geworden over de kwaliteitsverbetering die voor invoering in 2025 gepland...
Minister Karien van Gennip over de rol van het gastouderbureau in 2025
Gastouderbureaus vervullen een spilfunctie in de gastouderopvang. Ze bemiddelen tussen gastouder en vraagouder, vervullen de kassiersfunctie en...
FAQ van GGD over verantwoordelijkheid aantal kinderen via verschillende GOB’s
FAQ van GGD over verantwoordelijkheid aantal kinderen via verschillende GOB’s Vraag Wie is verantwoordelijk voor het totaal overzicht van het...
Certificaat of bewijs van deelname, wat is het precies?
Het certificaat of bewijs van deelname. Wat staat er allemaal op dit papiertje voor aan de muur? Als pedagogische professional heb je misschien...