Gastouders: Het is tijd om te gaan ‘ondernemen’

Veel gastouders dienen de inkomsten bij de Belastingdienst in als ondernemer. Een veel gehoord misverstand is dat men denkt dat je met 3 opdrachtgevers en 1225 gewerkte uren ondernemer bent. Is dat zo? Nee, voor erkenning van ondernemerschap door de Belastingdienst zijn ook andere aspecten van belang. Bovendien onderneem je niet alleen om aan de eisen van de Belastingdienst te voldoen. Als ondernemer wil je namelijk een eigen unieke gastouderopvang opbouwen dat bij je past, wordt gewaardeerd door ouders en gastkinderen en bovendien een goed verdienmodel heeft. Henk Gardien van FAGON (www.fagon.nl) geeft advies.

Succesvolle gastouders starten hun eigen bedrijf omdat ze kinderopvang ‘op hun eigen manier’
willen gaan aanbieden. Ze zijn goed opgeleid, hebben ervaring opgedaan (in bij voorbeeld een kinderdagverblijf) en zijn van mening dat ze het zelf op een betere manier
kunnen. Een prima motivatie voor een startende en ondernemende gastouder. Voor eigen rekening en risico Een gastouderopvang starten brengt risico’s met zich mee.
Je hebt als ondernemer niet meer de zekerheid van een vast inkomen, pensioenopbouw en recht op sociale verzekeringen. Gastouders die het goed doen, verdienen meer dan in loondienst. Investeer in jezelf en jouw gastoudervang door (een deel van de) extra inkomsten te reserveren voor opleiding, pensioensparen en tegenvallers.

Starten en ontwikkelen
Je hoeft bij de start echt geen uitgebreid ondernemingsplan te schrijven maar denk wel goed na hoe jouw gastouderopvang eruit moet komen te zien. Wat is jouw levensvisie, wat zijn jouw persoonlijke kwaliteiten, wat maakt jouw gastouderopvang zo uniek, wat kun je jonge ouders en gastkinderen pedagogisch bieden, op welke dagen wil je jouw diensten aanbieden, welke gastkinderen wil je opvangen en begeleiden, hoe ga je de gastouderopvang promoten, wat wil je met de gastouderopvang verdienen, welke investeringen zijn nodig, zijn er andere gastouders in jouw omgeving, wat wordt jouw
uurtarief en welk tarief hanteer je voor extra service als ‘eten drinken en tussendoortjes’, welk gastouderbureau past bij jou, wat is een passende en originele naam voor de gastouderopvang. Een ondernemingsplan is niet heilig waar wel een mooie rode draad waarlangs je een succesvol gastouderopvang kunt opbouwen.

Pedagogisch werkplan
Een pedagogisch werkplan geeft aan, met in het achterhoofd de pedagogische uitgangspunten van het gastouderbureau, wat jouw specifieke visie is en op welke manier je de kinderopvang aanbiedt. Het plan moet zo goed geschreven zijn dat het potentiële ouders aanspreekt. Let op: je hoeft niet iedere ouder aan te spreken maar wel diegenen die zich kunnen vinden in jouw pedagogische aanpak en strategie. Je creëert hiermee een eigen ‘klantenkring’ dat bij jou past en jouw gastouderopvang waardeert. Deze ouders worden jouw ambassadeurs die jouw opvang gaan promoten bij familie en bekenden.

Succesvolle gastouders
De belangrijkste factor om van jouw gastouderopvang een succes te maken is jouw motivatie. Gemotiveerde gastouders zijn per definitie in staat om hun visie en aanpak over te brengen. Zij zijn professionals, genieten van hun vak en zijn dagelijks bezig om de opvang te verbeteren. Luister ook goed naar de feedback van ouders. Sta open voor tips en adviezen. Kritische ouders maken jou en jouw gastouderopvang beter. 

Dit artikel is eerder verschenen in WijZ! Magazine juni 2018. Wil jij ook Wijz Magazine ontvangen? klik dan hier
Wil je meer weten over de diensten van Fagon? Kijk dan op www.fagon.nl.