Blijvend verdiepen in de Taal-en interactievaardigheden: gratis posters

Duizenden pedagogisch medewerkers en honderden leidinggevenden en bemiddelingsmedewerkers in de gastouderopvang zijn geschoold om met elkaar te blijven werken aan het versterken van de Taal-en interactievaardigheden van professionals om kinderen nog beter emotioneel en educatief te ondersteunen. Uit het meest recente onderzoek van LKK lezen we dat het best aardig gesteld is met de interactievaardigheden. Maar nemen we genoegen met "best aardig" waar het gaat om de kwaliteit van onze interactievaardigheden? Wat gebeurt er met "best aardig" wanneer we ons niet blijven verdiepen in de Taal-en interactievaardigheden? 

Reflectiemethode

Op veel plekken is het maken en terugkijken naar beeld van de interactie tussen professional en kind niet een standaard reflectiemethode. Terwijl het bewezen effectief is. Men heeft ermee kennis gemaakt, maar is nog onwennig. Laten we daaraan blijven werken! Aan leidinggevenden en bemiddelingsmedewerkers die de Train-de-trainer voor Taal-en interactievaardigheden TINK of Oog voor interactie hebben gevolgd de oproep om in actie te komen.

Wat kan je doen als Train-de-trainer voor Taal-en interactievaardigheden om blijvend te verdiepen in de Taal-en interactievaardigheden

1. Het geleerde vast te blijven houden door:

- Plan voor dit jaar minimaal 1 terugkomdag/avond.
- Bedenk hoe je de interactievaardigheden tijdens teamoverleg (of per email bij gastouders) voorbij laat komen.
- Inspireer mensen met korte leerberichten over Taal-en interactievaardigheden.
- Deel eens een Kijklijst een filmpje of een opdracht.
- Geef een opfrisser door het verstrekken van een e-learning module over de interactievaardigheden (zie www.kinderwijstv.nl)
- Hou de feedbackcultuur in je team warm.

2. Gebruik de implementatie Taal-en interactievaardigheden posters om de aandacht vast te houden

1. Een poster met veelgenoemde eye-openers bij de interactievaardigheden.
2. Een invulposter waar men eigen eye-openers of sterkte- of aandachtspunten kan noteren.
3. Een invulposter voor implementatie die gebruikt kan worden na trainingen.

3. Meld je aan voor de Terugkomdagen Taal-en interactievaardigheden

 

Opzet van de terugkomdag:
Voorafgaand aan de terugkomdag krijgen trainers een enquêteformulier om de leerdoelen- en wensen in kaart te brengen. Trainers die nog niet zijn gestart krijgen voldoende materiaal en inspiratie om direct na de terugkomdag te starten. Door middel van videocoaching herhalen/oefenen trainers  do’s and dont’s aan de hand van een beproefd model met herkenbare praktijkcases.
Daarnaast wisselen trainers knelpunten en succesverhalen uit om hun eigen training en toekomstplannen te verfijnen. Uiteraard is er ruimte om te netwerken tijdens de goede lunch en afloop van de terugkomdag is er voldoende ruimte om elkaar nog te spreken.

Tijdens de terugkomtdagen ontvang je onder andere:
- Kant-en klare Powerpointpresentaties voor een of meerdere lesavonden over interactievaardigheden.
- Een programma en ideeen voor een intervisiebijeenkomst.
- speciale posters voor gastouders die individueel werken.

Door deel te nemen aan  Terugkomdagen Taal-en interactievaardigheden beschik je over alle tools om aan de slag te gaan als trainer Taal-en interactievaardigheden.
We zien jullie graag op 21 maart in Arnhem, 14 mei in Dordrecht of op 11 juni in Utrecht.

Deelname terugkomdag incl. netwerklunch € 150,- (vrijgesteld van btw). Inschrijven voor deze dagen? klik dan hier.